Ga naar de inhoud

NM Magazine – autoriteit in het vakgebied verkeersmanagement

Het vakblad NM Magazine, geheel gewijd aan de niche netwerkmanagement (verkeersmanagement) en slimme mobiliteit, is een autoriteit in het vakgebied. Essencia is mede-initiatiefnemer en neemt deel in de redactie. Wat is het verhaal achter het succes?

Essencia had zijn communicatiesporen in de wereld van verkeer en vervoer al ruimschoots verdiend en had goede contacten in de markt. Het was dan ook niet geheel toevallig dat half 2005 Essencia en de verkeerskundigen Jaap van Kooten (Arane) en Marcel Westerman het idee ontwikkelden om een nieuw vaktijdschrift over verkeer en vervoer op te zetten.


Door en voor de markt
Van meet af aan is gekozen voor de aanpak ‘door en voor de markt’. Om kosteloze verspreiding onder de doelgroep mogelijk te maken, zou het kwartaalmagazine gefinancierd moeten worden door de belangrijkste spelers in het vakgebied. De markt zelf zou ook een belangrijk deel van de content verzorgen. Er werd gekozen voor een niche in de verkeer- en vervoermarkt: netwerkmanagement (regionaal verkeersmanagement).

Vanaf dat moment is alles snel gegaan. De redactieformule is uitgewerkt, een dummy gemaakt en Van Kooten, Westerman en Essencia zijn de boer opgegaan. Resultaat? Nog voor er ook maar één artikel was geschreven, laat staan uitgegeven, was de begroting voor het eerste jaar al rond. Grote organisaties als Rijkswaterstaat, TNO, Connekt, Trail en CROW en bedrijven als Vialis, Royal HaskoningDHV, Technolution en Goudappel Coffeng toonden hun vertrouwen in het concept en gunden NM Magazine een gezonde start.

‘Al jaren’
Het eerste nummer verscheen begin 2006. De toon was meteen gezet: inhoudelijk diepgaande, maar zeer toegankelijke artikelen in een aantrekkelijke en professionele jas. ‘Alsof het blad al jaren bestaat’, was misschien nog wel het mooiste compliment voor NM Magazine – en let wel, na het verschijnen van nummer één.

Inmiddels bestaat het magazine inderdaad al jaren, al vijftien jaar. Het magazine verschijnt drie tot vier keer per jaar, heeft een omvang van 48 pagina’s en wordt verspreid in een oplage van 3.500. Er is een website, de organisatie is verder geprofessionaliseerd met Stichting NM Magazine als formele uitgever en er zijn onder de vlag van NM Magazine alle verschillende bijeenkomsten en cursussen georganiseerd. Kortom: NM Magazine is in vakwereld verkeer en vervoer een sterk merk geworden.

Het hele project toont de kracht aan van samenwerken. De inhoudelijk kennis en contacten van partners uit het vakgebied gecombineerd met de ervaring van Essencia op het gebied van communicatie (teksten, vormgeving, bladmanagement, websites etc.) leiden tot een merk dat stáát in de markt.

___

Klant
Stichting NM Magazine

Realisatie
half 2005-heden

Discipline
Print (tekstproductie, vormgeving, drukwerk, verzending)
Digitaal (website, digitale nieuwsbrief, sociale media)
Identity (huisstijl, logo)