Essencia werft 300 testrijders

Den Haag, 11 september 2012 – Op 21 augustus kreeg Essencia de opdracht om de pilot ‘Groene en blauwe golf’ in Eindhoven te ondersteunen. De opdracht was om 300 ‘testrijders’ voor de proef te werven. Een interessante klus, met als extra uitdaging dat er lichte druk op de ketel stond: de 300 testrijders zouden al op 10 september 2012 binnen moeten zijn.

De techniek achter de proef Groene en blauwe golfDe praktijkproef ‘Groene en blauwe golf’ van Amaryllo NNG (onze opdrachtgever) en Be-Mobile is onderdeel van het subsidieprogramma ‘Brabant in-car II’. Gedurende ongeveer zeven weken krijgen deelnemers aan de proef in-car, via een navigatiesysteem, een persoonlijk groene-golfadvies en worden ze gewaarschuwd voor naderende hulpdiensten. Het proeftraject is de Eisenhowerlaan in Eindhoven.

Snel handelen
In nauw overleg met de opdrachtgever hebben we direct na de opdracht een ‘plan de campagne’ opgesteld. Over de centrale boodschap van de werving waren we het snel eens. Alle testrijders krijgen een navigatiesysteem ter beschikking, dat zij (mits voldaan aan enkele voorwaarden) aan het einde van de proef mogen houden. Díe deal zou centraal staan, met als extra motivatie dat je ook nog eens bijdraagt aan het slimmer maken van het verkeer.
Het eerste communicatiemiddel stond vervolgens binnen anderhalve dag online: de website RDSA.nl, met informatie over de proef en de mogelijkheid zich aan te melden. We hebben daarna wat oude vertrouwde PR-tools uit de kast getrokken om de juiste mensen naar de site trekken: de regionale media zijn benaderd (persbericht en nabellen), bedrijven in de buurt van het proeftraject zijn gemaild en gebeld, en in naburige wijken zijn meer dan 5000 flyers verspreid. Bij deze inspanningen hebben we overigens dankbaar gebruik kunnen maken van de lokale kennis en het netwerk van Beter Bereikbaar Zuidoost-Brabant, de partij die de subsidieverstrekking vanuit de overheid begeleidt.

Missie geslaagd
En het is gelukt, in een plezierige samenwerking met de opdrachtgever. De lokale media (huis-aanh-huisbladen, radio) hebben het bericht goed opgepakt, bedrijven in de buurt berichtten over de proef via hun interne nieuwsbrief en intranet, en ook de flyers bewezen hun dienst. In enkele dagen tijd bezochten honderden mensen de website, met als gevolg dat keurig vóór de deadline de 300ste testrijder zich aanmeldde. Uiteindelijk moesten we enkele vrijwilligers zelfs teleurstellen wegens ‘overtal’.

Update: Essencia is inmiddels gevraagd om ook de rest van de proef te begeleiden.

Essencia verzorgt NM Magazine